Wszystko zaczyna się w przedszkolu – myśl ta przyświecała nam przy tworzeniu ogólnopolskiego projektu „Odkrywcy Świata STEAM”, który zrealizowaliśmy od września do grudnia 2024 r. Materiały, które powstały w wyniku projektu znajdziesz już dziś całkowicie bezpłatnie na naszej stronie tak, aby samodzielnie móc zrealizować projekt w swojej placówce!

Dlaczego przedszkola?

Przedszkole to miejsce, gdzie nauka miesza się z zabawą, a ciekawość dziecięcia nie zna granic. Najmłodsi cechują się ogromną otwartością i ciekawością, w naturalny sposób przyswajają wiedzę, a przy tym świetnie się bawią.

Do projektu „Odkrywcy Świata STEAM” zaprosiliśmy 27 przedszkoli z całej Polski, które otrzymały nasze wsparcie i mentoring.  Dotarliśmy do 56 nauczycieli i nauczycielek, którzy wzięli udział w naszych szkoleniach na temat STEAM-u, a następnie przeprowadzili 181 zajęć STEAM-owe z prawdziwego zdarzenia, które objęły łącznie 1080 dzieci!

Dlaczego STEAM?

STEAM to model edukacyjny  (Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics) – podejście, które wspiera wszechstronny rozwój dziecka, łącząc naukę przedmiotów ścisłych z kreatywnością i sztuką. Już od przedszkola warto wprowadzać elementy tego modelu, ponieważ w młodym wieku dzieci są najbardziej chłonne i ciekawe świata. Poprzez zabawę i eksperymenty uczą się zadawać pytania, szukać rozwiązań i rozwijać krytyczne myślenie – umiejętności, które będą kluczowe w przyszłości. STEAM rozwija także kompetencje społeczne, jak współpraca i komunikacja, a połączenie technologii z kreatywnością uczy dzieci, że nauka to nie tylko liczby i wzory, ale również narzędzie do tworzenia czegoś wyjątkowego. Takie podejście od najmłodszych lat pomaga kształtować przyszłych innowatorów, którzy będą lepiej przygotowani na wyzwania zmieniającego się świata. Więcej o STEAM-ie w przedszkolu przeczytasz TUTAJ.

O projekcie „Odkrywcy Świata STEAM”

Projekt skierowaliśmy do kadry przedszkolnej, gdyż misją fundacji EDUKO jest propagowanie i rozpowszechnianie edukacji interdyscyplinarnej już od najmłodszych lat. Dla uczestników projektu przeprowadziliśmy 4 szkolenia poświęcone STEAM-owi oraz roli technologii w edukacji.

Przedszkola miały za zadanie zrealizować scenariusze zajęć STEAM-owych, które zostały stworzone przez nasze ekspertki wraz ze wszystkimi niezbędnymi pomocami dydaktycznymi, kartami pracy i obrazkami do druku. Scenariusze te miały być tylko inspiracją i drogowskazem, gdyż STEAM to raczej zmiana sposobu myślenia o edukacji, gdzie podążamy za dzieckiem i jego ciekawością, a nie sztywno trzymamy się instrukcji.

Uczestnicy projektu mieli możliwość skorzystania z bezpłatnego wypożyczenia robota edukacyjnego Zosia Mała Nauczycielka, który świetnie sprawdza się w pracy z dziećmi przedszkolnymi.

PRZESTRZEŃ i RÓWNOWAGA

Zajęcia STEAM-owe, które zaproponowaliśmy dotyczyły dwóch bloków tematycznych: PRZESTRZENI i RÓWNOWAGI. Punktem wyjścia do ich stworzenia była chęć rozwinięcia u dzieci rozumienia wieloznaczności słów i krytycznego myślenia, a oprócz ego oczywiście rozwiązywania problemów, komunikacji, współpracy, kreatywności i wiele więcej.

Dzieci dokonywały doświadczeń związanych z tematyką PRZESTRZENI – określania wielkości przestrzeni, liczenia, porządkowania od najmniejszej do największej, nazywania różnych przestrzeni. Od przestrzeni fizycznej np. sali, przestrzeni terytorialnej np. kraju, przeszliśmy do przestrzeni osobistej, gdzie dzieci ćwiczyły komunikację i asertywność. Nie obyło się oczywiście bez elementów artystycznych i ruchowych oraz projektowania przestrzeni dla Zosi Małej Nauczycielki.

W kręgi tematyki RÓWNOWAGI dzieci po raz kolejny zmierzyły się z różnymi znaczeniami tego słowa. Równowagi używanej np. na placu zabaw, dzięki której uczymy się rozumieć zasady równań w klasach starszych, oraz równowagi życiowej, która ma polegać na zachowaniu balansu między różnymi dziedzinami naszego życia np. pracy, obowiązków, zabawy, odpoczynku. Rozumieniu pojęcia równowagi sprzyjały uwielbiane przez dzieci eksperymenty na huśtawkach-równoważniach oraz eksperyment z wieszakiem, gdzie dzieci odważały owoce.

Filmy edukacyjne

Jeśli tematyka naszych scenariuszy cię zaciekawiła, ale nadal masz wątpliwości, to nic straconego. W ramach projektu stworzyliśmy 3 kilkuminutowe filmy edukacyjne, które pomogą ci podjąć decyzję o twojej pierwszej STEAM-owej przygodzie.

 

 

 

Jak przystąpić do projektu?

W wersji pilotażowej projektu wzięło udział 27 przedszkoli i zakończyła się ona w grudniu 2024. Jednak nic straconego! Możesz wziąć udział w projekcie bezpłatnie już dziś. Nie musisz się nigdzie zapisywać, wystarczy, że zapoznasz się z naszymi materiałami i przeprowadzisz STEAM-owe zajęcia w grupie przedszkolaków (albo starszych). Wszystkie materiały: scenariusze i filmy edukacyjne znajdziesz na naszym Padlecie – TUTAJ. Jeśli weźmiesz udział w projekcie koniecznie napisz do nas maila i podziel się z nami swoją refleksją! Napisz do nas pod adres [email protected]

Projekt „Odkrywcy Świata STEAM” został sfinansowany w ramach programu „Kto Ty jesteś? – Polak Mały” przez Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Autorka: Kalina Beczak