…A będzie kobietą. To wysoce logiczne, prawda? Z bystrych dziewczynek wyrosną mądre kobiety i będą zmieniać świat. Także świat nowych technologii. 

 

Dlaczego nie dzieje się tak teraz? To znaczy z bystrych dziewczynek nawet teraz wyrastają mądre kobiety, ale zupełnie nie przekłada się to na obecność kobiet w świecie nowych technologii. “Jest nas coraz więcej, ale nadal stanowimy mniejszość” – mówią dziewczyny-programistki, które zapytaliśmy o ich obecność w “męskim” świecie IT.  

 

Ale nie zaczynajmy od pesymizmu. Dobre wieści niesie Strong Women in IT – Kobiety w świecie nowych technologii – raport, który pokazuje, że może nie ilość, ale jakość na pewno robi wrażenie. Bohaterki tego raportu to prawdziwe Strong Woman, a każda edycja tego kompleksowego zestawienia jest niezbitym dowodem na to, że kobiety nie tylko są obecne w świecie nowych technologii, ale mogą być tam liderkami. 

 

Podobnych raportów powstało zapewne więcej, ale przywołujemy ten ze względu na to, że podkreśla rolę kobiet – liderek. Widząc jak ważna jest rola liderki/lidera w dowolnym procesie rozwojowym, nie sposób nie zacząć się zastanawiać nad rolą kobiet – liderek – mentorek w edukacji. Większość kadry nauczycielskiej to kobiety? No tak, ale czy liderki? 

 

Zastanówmy się, dlaczego skoro z bystrych dziewczynek wyrastają mądre kobiety, dlaczego z tych spośród nich, które są zainteresowane technologią nie wyrastają rzesze informatyczek i programistek. Dlaczego ich obecność i przewodnictwo w branży IT jest takim ewenementem, że tworzy się na ten temat specjalne raporty? 

 

Odpowiedź na powyższe pytania wydaje się bardzo prosta. Wystarczy odpowiedzieć na jeszcze jedno: co słyszy dziewczynka o zajęciach z robotyki i programowania? “To dla chłopaków, zapisz się z koleżankami na tańce.” (Żeby było symetrycznie, to w większości przypadków chłopak zainteresowany tańcami usłyszy: “Zostaw, to dla bab, chodź na piłkę/robotykę/programowanie.”) To oczywiście schemat i uproszczenie, ale też smutna statystycznie prawda w naszej edukacji.

 

I tu właśnie wracamy do roli liderek. Bo skoro już mamy panie nauczycielki, to dlaczego to one nie miałyby pokazać, że programowanie, robotyka czy projektowanie graficzne jest dla wszystkich, także dla dziewczynek? Nauczycielki w roli liderek i mentorek mają otwartą drogę do serc i umysłów młodych ludzi jak Polska długa i szeroka. Jednak bez odpowiedniego wsparcia i bazy wiedzy nie będą w stanie pociągnąć za sobą tłumów młodych wynalazczyń i innowatorek. 

 

Chcemy jako fundacja wyjść naprzeciw tym wyzwaniom i już wkrótce zaprezentujemy platformę z materiałami dla nauczycielek i nauczycieli, którzy będa mogli nie tylko zainspirować się scenariuszami, ale także podzielić swoimi inspiracjami! Zaprosimy Was do współpracy, ale także na szkolenia i konsultacje. Zespół edukacyjny fundacji nie może się doczekać, żeby Was poznać! 

 

Nie musicie czekać do startu platformy. Jeśli macie jakieś pytania, propozycje lub pomysły na współpracę, zapraszamy do kontaktu: [email protected] . Napiszcie do nas! 

P.S. Dlaczego tak szczególnie piszemy o dziewczynkach i kobietach w kontekście nowoczesnych technologii? Temat jest nam szczególnie bliski, bo zespół fundacji to w większości kobiety;) Chcecie nas poznać?